srijeda, 20. veljače 2019.

Tončijeve šezdesetšestopoljke


Jedna od dugovječnijih Kvizoraminih rubrika jest „Dokažite se!“ koju uređuje Vladimir Kutnjak. U toj rubrici objavljuje se mala razmještajnica dimenzija 6 x 11. Jedan od plodonosnijih suradnika ove rubrike je Tonči Milat, koji je do sada objavio 35 takvih križaljčica. Zanimljivim mi se čine neki brojidbeni podatci:

-broj crnih polja kreće se od 2 do 5;

- najveći broj šestica je 10, a jedanaestica 5;

- jedna je tematska s prezimenima trojice francuskih rukometaša, jedna s čahurom DEMON, a jedna s razbacanim slovima autorova imena i prezimena;

- zastupljene su bjeline 3 x 11, 6 x 8, 6 x 6, 4 x 11, 7 x 5 i 6 x 5;

- zanimljivije jedanaestice su TEXAS HOLDEM, MAMINO ZLATO, PINK PANTHER, PTIČJA GRIPA, NOĆ VJEŠTICA, OGNJENA ZEMLJA, IMA LI BUDNIH, PJEŠČANI SAT, HUGH JACKMAN, ŠEGRT HLAPIĆ, CVRČAK I MRAV, NI PET, NI ŠEST, BURJ KHALIFA, LEX PERKOVIĆ i PRLJAVI HARRY.



H
U
G
H
J
A
C
K
M
A
N
O
M
E
R
I
M
E
R
I
M
A
T
A
M
A
R
A
B
O
R
O
Š
E
L
I
M
I
N
A
T
O
R
I
L
O
Š
#
#
S
L
A
N
A
C
I
#
T
I
K
T
O
K
#
L
E

L
A
N
A
K
L
I
N
G
O
R
I
V
O
P
A
T
T
I
E
R
A
J
A
N
I
S
J
O
P
L
I
N
A
L
I
S
A
#
#
#
O
T
I
N
O
J
#
Č
U
P
A
V
A
C
A
N
I
M
I
J
A
Č
I
K
A

#
P
L
O
D
O
N
O
S
A
N
R
E
A
N
I
M
A
T
O
R
I
A
#
G
E
N
E
R
A
L
A
T
G
N
#
S
A
Y
O
N
A
R
A
B
O
#
T
R
E
N
A
Ž
A
N
I
S
K
A
T
R
A
N
A
T
I

O
E
#
O
D
A
D
O
Ž
#
R
P
R
E
M
U
D
A
#
I
V
O
L
E
D
O
M
A
T
#
G
E
L
A
V
I
T
A
M
I
N
O
Z
A
T
A
T
A
T
I
S
I
L
U
D
A
N
A
Č
I
Č
E
R
O
V
A

A
R
I
L
#
S
I
L
A
Ž
A
L
A
K
E
D
E
M
O
N
A
C
I
D
E
M
O
N
A
M
O
R
E
C
L
A
U
D
E
M
O
N
E
T
I
E
#
R
I
K
A
V
A
NJ
A
A
R
M
I
R
A
T
I
#
E
T

R
U
T
E
#
P
S
I
K
#
G
A
D
E
M
#
R
I
#
A
G
E
K
A
R
I
J
E
R
I
Z
A
M
I
R
O
N
I
Z
I
R
A
T
I
J
E
R
E
M
I
J
A
L
E
Š
A
N
I
M
I
R
A
N
O
S
T

L
I
S
A
S
I
M
P
S
O
N
E
H
O
L
O
K
A
T
O
R
I
Ž
#
P
E
D
O
F
I
L
A
N
A
S
#
M
A
N
I
Č
A
R
I
T
A
M
A
R
A
J
A
N
I
Ć
I
T
I
N
E
R
A
R
I
J
I

R
I
T
T
E
R
S
P
O
R
T
E
N
E
R
G
E
T
I
Č
A
R
P
A
R
K
I
R
A
T
I
S
E
I
T
A
#
P
A
S
#
T
I
N
N
A
S
T
A
NJ
I
V
A
NJ
E
A
N
E
S
T
E
T
I
Č
A
R



Kvizoramko

Broj komentara: 5:

Nedjeljko Nedić kaže...

Pod "Stariji postovi" ima još pet priloga za 20. veljače.

Tonci M kaže...

Dan, Nene, hvala na prezentaciji!
Od odabranih križaljki, među 37 objavljenih je 5 iz tvoje selekcije:
1) HUGH JACKMAN u uratku s 4 11-ice
2. LANA KLINGOR (objavljena je odabrana inačica, druga verzija je na mjestu ANI MIJAČIKE imala ANITU EKBERG)
3) Uradak sa TATA TI SI LUD ( i zabavnim pojmom OD A DO Ž)
4) križaljka u kojoj se borimo s unutrašnjim demonima
5)Uradak u kojem je JEREMIJA LEŠ među 4 11-ice sa stražnje strane

Nisu objavljena dva uratka sa po dva crna polja (mislim da je RITTER SPORT bolji među njima) niti ovaj sa bjelinom 8x6 i francuskom trojkom, ali to je jasno budući da je u njemu podosta slabih pojmova i može ga se nazvati "eksperimentalnim".

U mojoj tablici, objavljene križaljke su označene zelenom brojkom 1, inačice druge (bolje) križaljke s križićima i istim rednim brojem, a neobjavljene radovi nemaju oznake.

Nekakvo moje subjektivno vrednovanje uradaka je prikazano ocjenom ispred rednog broja križaljke (gdje su ocjene od 1-10, pri čemu je 5 prosječno i objavljivo, sve ispod 5 neobjavljivo ili ispod prosjeka, dok su 8 i 9 izuzetno uspjeli radovi.

Na ovako malom formatu, jasno se vidi koliko je teško postići balans između tehničkog i umjetničkog dojma križaljke:
u radovima sa 4 ili 5 jedanaestica pojmovi su redom monotoni ili sa jednostavnim suglasničkim skupinama, a pojmovi s većim bjelinama se oslanjaju na pokoji pridjev ili nepoželjan/nepoznat pojam da se sve zadrži na okupu.
U konačnici, najuspješniji su radovi koji kreću od zanimljivog i atraktivnog pojma, a uspijevaju ostvariti sitne, ali zanimljive tehničke uspjehe:
iz te perspektive, najuspješniji je po meni uradak u kojem je prvi pojam atraktivna PTIČJA GRIPA, koji uz 3 poslagane 11-ice od kojih svaka ima barem poneku suglasničku/samoglasničku grupu, ima još jednu u petom stupcu, a budući da je jedno crno polje u samom kutu, križaljka zapravo ima PDR bliži radovima od 2 nego onima s 3 crna polja te dvije mini-bjeline 5x11.

Od ostalih, meni najdraži su radovi u kojima su ključni pojmovi DAMOKLOV MAČ, NI PET NI ŠEST i LEX PERKOVIĆ.

Tehnički najimpresiviniji su, pak, RITTER SPORT i skriveni demoni.

Na kraju, dodao bih da je zbog načina rješavanja, u ovoj zagonetki ključno pronaći 11-icu koja se po nečemu izdvaja ili je zanimljiva (bilo zbog rijetkih slova, rijetkih kombinacija slova, jezične ili općekulturne vrijednosti), jer će rješavač najčešće zagontku rješiti upravo nagramiranjem i otkrivanjem jednog, ključnog pojma.

Nedjeljko Nedić kaže...

Nisam shvatio prvi niz brojeva. Odabrao sam križaljčice s više šestica i jedanaestica i s bjelinama bez obzira jesu li objavljene ili ne. Neke su vrlo zanimljive. A zašto si ih prikazao vodoravno (11 x 6) kada se objavljuju kao 6 x 11?

Tonci M kaže...

Prvi niz brojeva služi za praćenje je li uradak objavljen (nakon objave označim ga zelenom brojkom 1). Ako sam napravio više varijacija na istu temu, onda u tom stupcu stavim "X" uz križaljke koje su po meni ispale slabije.

Drugi stupac je moja osobna ocjena (u trenutku kad sam je napravio, dakle vrlo subjektivno: ocjene su od 1 do 10, pri čemu je 5 prag za objavljivanje.

Treći stupac je redni broj križaljke: ako je riječ o varijaciji, onda nosi isti broj kao i glavna ideja.

Četvrti stupac formulom prikuplja sve 11-ice koje sam upotrijebio.

Križaljke su "položene" vodoravno zbog jednostavnog psihološkog trika: ljudski mozak je naviknut čitati vodoravno i lakše je dosjetiti se dugačkog pojma (ako imamo nekoliko zadanih slova) ukoliko ih gledamo vodoravno, pa je stoga bolje daj e duža dimenzija križaljke u tom smjeru.
Kad ih sastavim, samo ih okrenem naopačke (to su doslovno 2 klika mišem na računalu).

Za arhiviranje, također je bolje da križaljke gledaju u ovom smjeru, jer je lakše prikupljati 11-ice. Kad napravim novi rad, samo ga dodam na dno dokumenta.

Ili ukratko, lijenost je glavni razlog što su vodoravne :)

Nedjeljko Nedić kaže...

Razumjeh. Kad se vidimo u Kraljevici imat ćemo toga za razgovora.