Kao
i obično prije odlaska na posao, zavirio sam malo na blog i pronašao Hajrin
komentar vezan uz broj upisanih slova u osmicama koji mi je bio zanimljiv, a
kao i prošli put kad sam komentirao matematiku prečkalica (tad sam komentirao
prosječnu dužinu riječi u križaljci s prečkama), mislim da je donja analiza
zanimljiva za objavu:
„Zanimljivo
je i malko teoretizirati - broj upisanih slova je određen odnosom broja osmica
po smjerovima. Nije svejedno kako su podijeljene, koliko ih je u jednom, a
koliko u drugom smjeru. Ako bismo imali sve osmice u jednom smjeru (moguće jer
je križaljka sa prečkama, a ne sa crnim poljima) ne bi bilo ni jednog upisanog
slova. Ako je sedam osmica u istom smjeru upisaćemo sedam slova, 6 plus 2
imaćemo upisanih 6 slova i tako dalje.“
Iako
je prva rečenica 100% točna, Hajrina matematika nije: Naime, iako su brojke za
kombinacije osmica 8-0 i 7-1 točne, zaključak za 6+2 je pogrešan.
Što
određuje broj upisanih slova?
Najprije,
potrebno je prepoznati da položaj osmica u određenom smjeru (npr. prvi, treći i
peti redak u odnosu na npr. drugi, treći i osmi) nije bitan, već samo njihov
broj. Svaka osmica „briše“ sva polja u smjeru u kojem se nalazi. To znači da će,
ako u vodoravnom smjeru imamo 6 osmica, one same izbrisati 6 x 8= 48 polja. Od preostalih
16, okomite osmice će potom izbrisati dodatna slova samo u recima u kojima nema
vodoravnih osmica (jer smo ona u kojima se osmice križaju već pobrisali kad smo
analizirali vodoravni dio). Ako imamo dvije okomite osmice, svaka će izbrisati
po jedno slovo u svakom od preostala dva vodoravna retka, pa ćemo u konačnici
imati 16 – 2 x 2 = 12 upisanih slova.
Drugim
riječima, broj preostalih slova je jednak broju redaka u kojima nema vodoravnih
osmica pomnoženom s brojem redaka u kojima nema okomitih osmica.
Ako
broj vodoravnih osmica označimo s A, a broj okomitih osmica sa B, očito je,
dakle, da će broj upisanih slova biti jednak (8 - A) + (8 - B).
Za
Hajrine kombinacije, to znači sljedeće:
8
vodoravnih osmica, 0 okomitih:
(8 -
8) + (8 - 0) = 0 x 8 = 0 TOČNO
7
vodoravnih osmica, 1 okomita:
(8 -
7) + (8 - 1) = 1 x 7 = 7 TOČNO
Međutim:
6
vodoravnih osmica, 2 okomite:
(8 -
6) + (8 - 2) = 2 x 6 = 12 upisanih slova, a ne 6 kao što veli Hajro.
Najlakše
je ovo vizualizirati ako zamislimo da su osmice u prvih 6 redaka i prva dva
stupca: u tom slučaju, upisana su slova u pravokutniku 6 x 2 u donjem desnom
kutu.
Slično,
5 vodoravnih i 3 okomite osmice će rezultirati sa:
(8 -
5) + (8 - 3) = 3 x 5 = 15 upisanih slova, što je inače vidljivo u mom primjeru.
Kombinacija
4 + 4 daje
(8 -
4) + (8 - 4) = 4 x 4 = 16 upisanih slova, što je uistinu neznatno lakše za
rješavača od kombinacije 5 + 3, ali ne previše (jedno dodatno slovo!).
Za
kraj, naravno da nitko ne kaže da osmica mora biti točno 8 u oba smjera:
primjerice, 4 vodoravne i 5 okomitih osmica bi rezultirale sa:
(8 -
4) + (8 - 5) = 4 x 3 = 12 upisanih slova, dakle jednakim brojem upisanih slova
kao kombinacija 6 + 2.
Ovo
je naravno samo matematički aspekt analize, koliko upisana slova uistinu pomažu
ovisi o jedinstvenosti redoslijeda slova u riječi zadane dužine (kao što je
Hajro zadnji put komentirao: koliko je 6-slovnih pojmova sa skupinom od 3
suglasnika i S u sredini): s te strane, dužnost je sastavljača osigurati
jedinstvenost rješenja, što znači da se mora krenuti od relativno rijetkih
samoglasničko-suglasničkih kombinacija ili prijeloma riječi.
Tonči
2 komentara:
Hej Tonči, bravo i hvala za pažnju, ozbiljnost i lijepu analizu. Naravno, u pravu si da nije tačno moje "6 plus 2 rezultira sa 6 upisanih slova". No, nije pogrešna moja matematika, odnosno logika, jednostavno je to... Pogriješio sam u pisanju iako sam pred sobom imao rad koji sam upravo e-mailom poslao Vladi i Borisu. Naime, taj rad ima baš tu kombinaciju 6 plus 2 i, naravno, 12 upisanih slova. Nekad davno sam bio solidan matematičar, maturirao u BL Gimnaziji u matematičkom razredu... Možda je u ovoj priči presudno što si ti pisao prije radnog vremena, a ja poslije mojih "Corona" 8 radnih sati. Šteta što se ne vidjesmo onaj dan u Rovinju, imam nekih matematičkih ideja na temu ocjenjivanja križaljaka... nikad neću odustati od "umjetničkog dojma", ali matematiku cijenim.
Pričom o, kako ti lijepo reče, "dužnosti sastavljača...", uvodimo ne baš novu, ali u kontekstu ovog koncepta, vrlo zanimljivu kategoriju. U ocjenjivanju ovih radova osim broja i rasporeda prečki (ne može ih biti manje od 8 da bi ostao princip osam osmica u 8x8), bjeline (zašto ne), strukture, rješivosti i sl valjaće nam procijeniti i kvalitet autorovog planiranja slijeda rješavanja (ovaj čas nemam bolju formulaciju, vjerujem da je jasno šta želim reći). Sastavio sam dvadesetak komada, bilo bi zanimljivo pokušati ih porediti, evo sad su tu i tvoj i Markovi radovi. Kad pomenuh Markove radove - odustajanje od logike upisivanja slova mijenja koncept, unosi slobodu (možda nije prestrogo reći proizvoljnost) koja može unaprijediti rješivost, no draža mi je dosljednost i jednostavnost koja obavezuje sastavljača. Markovi radovi izgledaju super, šest sintagmi je više nego sam ijednom uspio, struktura složena... zasad nisam riješio, vadim se na umor poslije posla.
Trebalo bi zajedno staviti oba teksta, moj kompletan komentar i ovu tvoju analizu. Ako se Nedjeljko i ti slažete staviću to na moj blog.
Slobodno Hajro!
Objavi komentar